ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 01.08.2007
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Ευάγγελος Μπασιάκος σε σχέση με τις αποζημιώσεις στο Αίγιο, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Στη χθεσινή σύσκεψη στο Αίγιο εξαγγείλαμε συγκεκριμένα μέτρα καθώς και χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους. Είπαμε δηλαδή ότι στις αρχές Οκτωβρίου θα υποβληθεί πρόγραμμα ΠΣΕΑ προς έγκριση στην Ε.Ε. όπως προβλέπεται για ζημιές από πυρκαγιές ώστε κοντά στις γιορτές να αποζημιώσουμε την χαμένη παραγωγή αυτής της χρονιάς. Εν συνεχεία δε ανάλογα με την πορεία ανασύστασης του φυτικού κεφαλαίου δηλαδή φύτευσης των δένδρων να καταβληθεί γύρω στην άνοιξη του 2008 το ποσό που αντιστοιχεί σε αυτές τις αποζημιώσεις. Εν συνεχεία και κάθε χρόνο οι αγρότες θα εισπράττουν με δόσεις όπως προβλέπεται από το πρόγραμμα ΠΣΕΑ ποσά αποζημιώσεων για την απώλεια της παραγωγής των ετών εκείνων, έως ότου τα δένδρα μπορέσουν να προσφέρουν καρπούς. Το χρονοδιάγραμμα αυτό που είναι το συντομότερο δυνατό για πρόγραμμα ΠΣΕΑ της ΕΕ σχολιάστηκε απαξιωτικά από το ΠΑΣΟΚ, το οποίο πρότεινε την καταβολή προκαταβολής 50% άμεσα και μάλιστα έγινε το σχόλιο ότι σύμφωνα με «την επιτυχημένη εφαρμογή της Κυβερνήσεως στις ζημιές του 2000».
Παραθέτω, λοιπόν, με συγκεκριμένα στοιχεία το χρονοδιάγραμμα καταβολής των προκαταβολών 50% στην Αιγιάλεια μετά από τις ζημίες του Ιουλίου του 2000.
Η απόφαση για κατανομή προκαταβολής εκδόθηκε τον Μάρτιο και τον Μάιο του 2001. Τελικώς οι αγρότες εισέπραξαν τις πρώτες προκαταβολές του 50% από τον Αύγουστο του 2001, δηλαδή ένα χρόνο αργότερα. Προκαταβολή 50% έναντι δικής μας ολικής εξόφλησης στις γιορτές φέτος για την παραγωγή και του χρόνου το Πάσχα για το φυτικό κεφάλαιο, ώστε να αποζημιωθούν πλήρως οι πληγέντες αγρότες.
Οι ζωοτροφές αποζημιώθηκαν με προκαταβολή τον Φεβρουάριο του 2001.
Το πρόγραμμα ΠΣΕΑ υπεβλήθη προς έγκριση στην ΕΕ πολύ καθυστερημένα, τον Δεκέμβριο του 2000 και εγκρίθηκε δυόμισι χρόνια μετά, τον Απρίλιο του 2003, οπότε και προχώρησε με αργούς ρυθμούς η εξόφληση των δικαιούχων.
Η ΕΕ από το 2002 άλλαξε τη διαδικασία υποβολής προγραμμάτων ΠΣΕΑ με συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Δηλώνω ότι η καταβολή προκαταβολής προ της έγκρισης από την ΕΕ του συγκεκριμένου προγράμματος ΠΣΕΑ αντίκειται στους κοινοτικούς κανονισμούς και επισείει κοινοτικούς καταλογισμούς. Δηλώνω δε ακόμα, ότι το αντίστοιχο πρόγραμμα ΠΣΕΑ για τις πυρκαγιές του 2002 απερρίφθη από την ΕΕ.
Εμείς αποφασίσαμε την κάλυψη και νέων κινδύνων στην περιοχή της Αχαΐας, όπως είναι η ακαρπία στα καρποφόρα δένδρα και στα εσπεριδοειδή, καθώς και κάλυψη των ζημιών από καύσωνα σε καλλιέργειες που εξελίσσεται και θα υπάρχει άμεση καταβολή αποζημιώσεων σύμφωνα με τον κανονισμό του ΕΛΓΑ και πάντως προ της παρελεύσεως τριμήνου από τη συγκομιδή. Τελικώς ο ΕΛΓΑ εισπράττει από τους αγρότες 80 εκ. ευρώ ετησίως και πληρώνει για αποζημιώσεις 550 εκ. ευρώ ετησίως που φέτος θα ανέλθουν στα 700 εκ. ευρώ.
Η άγνοια αυτών των δεδομένων είναι κατακριτέα. Όμως η επίκληση άγνοιας είναι διπλά καταδικαστέα και επικίνδυνη».
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 8 Αυγούστου 2007
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Ευάγγελος Μπασιάκος υπέγραψε σήμερα την Απόφαση με την οποία ρυθμίζεται η Θήρα για την Κυνηγετική Περίοδο 2007 – 2008. Το περιεχόμενο της Απόφασης αποτελεί προϊόν διαλόγου με τους συναρμόδιους φορείς, έχει τη συναίνεση της Κυνηγετικής Συνομοσπονδίας Ελλάδας και συμπίπτει – με ελάχιστες αποκλίσεις – με την αντίστοιχη της περυσινής Κυνηγετικής Περιόδου, η οποία δεν προσεβλήθη στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπως γινόταν στο παρελθόν.
Ημερομηνία έναρξης του Κυνηγίου καθορίζεται η 20η Αυγούστου τρέχοντος έτους και ημερομηνία λήξης η 29η Φεβρουαρίου 2008.
Οι ανωτέρω αποφάσεις αφορούν 250.000 περίπου Έλληνες κυνηγούς.
Επισυνάπτεται η Απόφαση
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ |
θήνα 8 Αυγούστου 2007 |
|||
ΓΙΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΑΣΩΝ & Φ.Π.
Δ/ΝΣΗ ΑΙΣΘΗΤΙΚΩΝ ΔΑΣΩΝ – ΔΡΥΜΩΝ & ΘΗΡΑΣ ΤΜΗΜΑ Β΄ Τ.Κ. : 104 32 Αθήνα Πληροφορίες: Ελ. Γιακουμή Τηλ.: 210-2124712 FAX: 210-5242663 |
ΠΡΟΣ: Αποδέκτες Πίνακα Διανομής |
|||
ΘΕΜΑ: Ρυθμίσεις θήρας για την κυνηγετική περίοδο 2007 – 2008
Α Π Ο Φ Α Σ Η
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του Ν.Δ 86/69 «περί δασικού κώδικα» (άρθρα 251, 258, 259 και 261) το Ν.Δ 996/71 (άρθρο 11), του Ν. 177/75 (άρθρα 7 και 8), του Ν. 2637/98 (άρθρα 57, 58 και 59) και της 414985/29-11-85 (ΦΕΚ:757/Β/18-12-85) κοινής απόφασης των Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Αναπληρωτή Υπουργού Γεωργίας «Μέτρα διαχείρισης της άγριας πτηνοπανίδας», όπως αυτή τροποποιήθηκε με τις 366599/16-12-96 (ΦΕΚ:1188/Β/31-12-96) και 294283/23-12-97 (ΦΕΚ:68/Β/4-2-98) κοινές αποφάσεις των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Γεωργίας.
2. Το άρθρο 255 του ΝΔ 86/69, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 57,παρ.4 του Ν.2637/98.
3. Την Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης «για την διατήρηση της άγριας ζωής και του φυσικού περιβάλλοντος της Ευρώπης» όπως κυρώθηκε με το Ν. 1335/83 (ΦΕΚ 32/Α/13-3-83).
4. Την Διεθνή Σύμβαση Ραμσάρ «για την προστασία των διεθνούς ενδιαφέροντος υγροτόπων ιδίως ως υδροβιοτόπων», η οποία κυρώθηκε με το Ν. 191/1974 (ΦΕΚ 350/Α/ 29-11-74).
5. Την Σύμβαση της Βόννης «για την διατήρηση των αποδημητικών ειδών που ανήκουν στην άγρια πανίδα», η οποία κυρώθηκε με το Ν. 2719/99 (ΦΕΚ 106/Α/ 26-5-99).
6. Την Κοινοτική Οδηγία 79/409/ΕΟΚ «για την διατήρηση των άγριων πτηνών» καθώς και όλες τις μετέπειτα σχετικές τροποποιήσεις της.
7. Την Κοινοτική Οδηγία 92/43/ΕΟΚ «για την διατήρηση των φυσικών οικοτόπων καθώς και της άγριας πανίδας και χλωρίδας».
8. Τις 399/93, 540/93, 641/93, 1174/94, 1592/98 , 590/98 , 2580/00 , 1047/01 και 2603/03 αποφάσεις του ΣτΕ.
9. Το Ν.3028/28-6-2002 «για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς».
10.Τα αποτελέσματα των από 4/7 και 17/7 συσκέψεων με τις κυνηγετικές και οικολογικές οργανώσεις, καθώς και το 776/12.07.06 έγγραφο της Κ.Σ.Ε.
11.Το άρθρο 29Α του Ν. 1558/85 «Κυβέρνηση και Κυβερνητικά όργανα» που προστέθηκε με το άρθρο 27 του Ν. 2081/92 (ΦΕΚ 154/Α/ 10-9-92).
12.Το Προεδρικό Διάταγμα 121/2004 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ: Α΄ 84).
13.Το Π.Δ. 202/2004 «Διορισμός Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» (ΦΕΚ 84/Α).
14.Την σχετική εισήγηση της αρμόδιας Διεύθυνσης της Γενικής Γραμματείας Δασών και Φυσικού Περιβάλλοντος, η οποία διαμορφώθηκε με βάση:
α. Τις απόψεις ή προτάσεις που κατέθεσαν η Κ.Σ.Ε., οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, ορισμένες περιφερειακές Δασικές Αρχές, οι ΟΤΑ και λοιποί τρίτοι.
β. Τις διαθέσιμες έγκυρες πληροφορίες, επιστημονικά στοιχεία και μελέτες, αποτελέσματα προγραμμάτων κ.α. σχετικά με το καθεστώς διαχείρισης των αναφερομένων στον πίνακα θηρεύσιμων ειδών, ιδιαίτερα τα δεδομένα της Επιστημονικής Βάσης ORNIS.
γ. Την ανάγκη διατήρησης των πληθυσμών όλων των ειδών της άγριας πανίδας σε ικανοποιητικά επίπεδα, ώστε να ανταποκρίνονται στις οικολογικές, επιστημονικές και μορφωτικές απαιτήσεις, λαμβανομένων υπόψη των οικονομικών και ψυχαγωγικών αναγκών..
δ. Τις εκθέσεις της υπηρεσίας υπό τον τίτλο «Μελέτη της γενικής κατάστασης των θηρευόμενων ειδών και της επίδρασης της θήρας στους πληθυσμούς τους» (Ιούλιος 1995) και «Μελέτη της πληθυσμιακής κατάστασης ορισμένων υδροβίων πουλιών στην Ελλάδα» (Ιούλιος 1995), που επικαιροποιήθηκαν με νεώτερες αντίστοιχες εκθέσεις (Σεπτέμβριος 1998 και Φεβρουάριος 1999).
15. Την σχετική με το εν λόγω θέμα , πρόσφατη Έρευνα – Μελέτη αναφερομένη:
· Στην επίδραση της χρονικής περιόδου της θήρας επί των θηρεύσιμων και των απολύτως προστατευομένων ειδών.
· Τον κίνδυνο αφανισμού ή μείωσης του πληθυσμού ενός εκάστου των θηρεύσιμων ειδών στην Ελλάδα.
· Καθώς και της δυνατότητας ελέγχου της λαθροθηρίας.
16. Την επιστολή JURM (2003) 8249MK/13-11-2003 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων , με την οποία παραιτείται από την προσφυγή κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας (υπόθεση C-167/03) λόγω συμμόρφωσης της Ελληνικής Νομοθεσίας με τις διατάξεις του άρθρου 7 παρ. 4 της Οδηγίας 79/409/ΕΟΚ.
17.Την διαταγή του Προέδρου του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων της 14-01-2004 περί διαγραφής της υπόθεσης C-167/03.
Α Π Ο Φ Α Σ Ι Ζ Ο Υ Μ Ε
Α΄.
1. Καθορίζουμε την διάρκεια της κυνηγετικής περιόδου για τον κυνηγετικό έτος 2007 – 2008 από 20 Αυγούστου 2007 μέχρι 29 Φεβρουαρίου 2008.
2. Τα επιτρεπόμενα να κυνηγηθούν είδη, η χρονική περίοδος και οι μέρες κυνηγίου τους, καθώς και ο μέγιστος αριθμός θηραμάτων κατά είδος, που επιτρέπεται να θηρεύει ο κυνηγός στην ημερήσια έξοδό του, αναφέρονται στο συνημμένο πίνακα.
3. Απαγορεύουμε το κυνήγι της Μπεκάτσας (Scolopax rusticola) στο καρτέρι, το πρωί και το βράδυ.
4. Περιορίζουμε την χρησιμοποίηση σκύλων δίωξης για άσκηση κυνηγίου από 15-9-2007 μέχρι
20 -1-2008 σε τρεις (3) ημέρες την εβδομάδα (Τετάρτη, Σάββατο και Κυριακή),δηλαδή μόνο τις
ημέρες κατά τις οποίες επιτρέπεται, αντιστοίχως, το κυνήγι του Λαγού και του Αγριόχοιρου.
5. Επιτρέπουμε το κυνήγι του Αγριόχοιρου (Sus scrofa) σε ομάδες μέχρι δέκα (10) κυνηγών, με δικαίωμα θήρευσης μέχρι δύο (2) ατόμων κατά ομάδα και ημερήσια έξοδο. Για λόγους προστασίας της φυσικής παραγωγής του αγριόχοιρου, απαγορεύεται το κυνήγι σε όλη τη χώρα του νεαρού αγριόχοιρου όσο αυτός φέρει τις χαρακτηριστικές ραβδώσεις στο σώμα του, καθώς και τις χοιρομητέρες αυτών.
6. Για όσα είδη πουλιών δεν αναφέρονται στην παρούσα απαγορεύεται το κυνήγι τους, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 2,3 και 4 της Οδηγίας 79/409 ΕΟΚ.
7. Επιτρέπουμε το κυνήγι της Αλεπούς (Vulpes vulpes) από 15-9-2007 μέχρι 20 -1-2008 με την χρησιμοποίηση κυνηγετικού όπλου και σκύλου δίωξης και από 21-1-2008 μέχρι 29-2-2008 χωρίς σκύλο δίωξης, μόνο στους νομούς που δεν έχουν χαρακτηρισθεί ως αρουραιόπληκτοι.
Διευκρινίζουμε ότι η χρησιμοποίηση σκύλου δίωξης για το κυνήγι της Αλεπούς υπόκειται
στους περιορισμούς της παραγράφου 4 της παρούσης.
8. Επιτρέπουμε το κυνήγι του Πετροκούναβου (Martes foina) με τη χρησιμοποίηση κυνηγετικού
όπλου, χωρίς σκύλο δίωξης από 15-9-2007 μέχρι 29-2-2008.
Β΄.
1. Απαγορεύουμε το κυνήγι:
1.1 Στα μόνιμα καταφύγια άγριας ζωής
1.2 Στα εκτροφεία θηραμάτων
1.3 Στις περιοχές όπου ισχύουν απαγορεύσεις θήρας ορισμένης χρονικής διάρκειας.
1.4. Στους πυρήνες των Εθνικών Δρυμών.
1.5 Σε ζώνη πλάτους πεντακοσίων (500) μέτρων κατά μήκος της χερσαίας μεθοριακής
γραμμής.
1.6 Σε θαλάσσια ζώνη πλάτους τριακοσίων (300) μέτρων από τις ακτές.
1.7 Σε όλες τις περιοχές όπου ισχύουν ειδικοί περιορισμοί θήρας σύμφωνα με το άρθρο
6 της 414985/29-11-85 (ΦΕΚ 757/Β/18-12-85) κοινής υπουργικής απόφασης.
1.8 Στις καμένες εκτάσεις για τις οποίες έχουν εκδοθεί οι σχετικές αποφάσεις
απαγόρευσης κυνηγίου.
1.9 Στους αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους και μνημεία χωρίς προηγούμενη άδεια
του Υπουργού Πολιτισμού.
2. Απαγορεύουμε την αγοραπωλησία όλων των ειδών θηραμάτων, εκτός εκείνων τα οποία
προέρχονται από εκτροφεία (δημόσια ή ιδιωτικά), από τις ελεγχόμενες κυνηγετικές
περιοχές ή από το εξωτερικό, εφόσον έχουν τηρηθεί οι νόμιμες διαδικασίες απόκτησης
τους.
3. Επιτρέπεται – κατ΄ εξαίρεση – για την τρέχουσα κυνηγετική περίοδο η αγοραπωλησία του αγριοκούνελου στη νήσο Λήμνο όπου οι υπερπληθυσμοί έχουν διαταράξει το οικοσύστημα και έχουν δημιουργήσει ήδη σοβαρά προβλήματα και καταστροφές στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις.
Οι υπερπληθυσμοί και οι ζημίες πιστοποιούνται από επιτροπή αποτελούμενη από εκπροσώπους της Δ/νσης Γεωργίας , της Δ/νσης Δασών , της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της Ένωσης Γεωργικών Συνεταιρισμών.
Η σύσταση της επιτροπής και η έγκριση αγοραπωλησίας γίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας μετά από εισήγηση της αρμόδιας δασικής αρχής.
4. Η εκγύμναση των κυνηγετικών σκύλων επιτρέπεται αποκλειστικά και μόνο στους περιορισμένους χώρους εκγύμνασης που καθορίζονται από τις δασικές αρχές και απαγορεύεται οπουδήποτε αλλού.
Γ΄ .
Από τις διατάξεις αυτής της απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.
Ο Υπουργός
Ευάγγελος Μπασιάκος
ΠΙΝΑΚΑΣ ΔΙΑΝΟΜΗΣ
Για ενέργεια
1. Εθνικό Τυπογραφείο
(για τη δημοσίευση)
Καποδιστρίου 34
104 32 Αθήνα
2. Περιφέρειες του Κράτους
Γεν. Δ/νσεις Περιφερειών
α. Δ/νσεις Δασών Περιφέρειας
β. Δ/νσεις Δασών Νομών
γ. Δασαρχεία
Έδρες τους
Κοινοποίηση
1. Περιφέρειες Κράτους
Γεν. Δ/νσεις Περιφερειών
Επιθεωρήσεις Δασών
Έδρες τους
2. Κυνηγετική Συνομοσπονδία Ελλάδος
Κοραή 2 10564 Αθήνα
3. Κυνηγετικές Ομοσπονδίες
Διευθύνσεις τους
4. Ευρωπαική Επιτροπή
Γεν. Δ/νση ΧΙ
5. Δ/νση Προστασίας Δασών και Φ.Π.
Κέντρο Δασοπροστασίας
ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΔΙΑΝΟΜΗ
1. Γραφείο Υπουργού
2. Γραφείο Υφυπουργού
3. Γραφείο Γεν. Δ/ντή Δασών
*Περιοχές της χώρας οι οποίες χαρακτηρίζονται περιοχές θήρας τρυγονιών, ορτυκιών, δενδροβίων πτηνών κλπ περιστεροειδών (ζώνες διάβασης), σύμφωνα με αποφάσεις του Υπουργού Γεωργίας.
** Εκτός από την περιοχή της Α΄ ΚΟΚΔ όπου η κυνηγετική περίοδος για τη νησιώτικη πέρδικα ορίζεται από 15/09 έως 28/11.
*** Από 1/3-10/3 μόνο σε νησιά που υπάρχει αγριοκούνελο χωρίς συνοδεία σκύλου.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 01.08.2007
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΗ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΩΝ ΓΙΑ
ΑΓΡΟΤΙΚΕΣ ΖΗΜΙΕΣ ΑΠΟ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΧΑΙΑ ΙΟΥΛΙΟΥ 2000
Ημερομηνία πυρκαγιάς: Αρχές Ιουλίου 2000
Ζημιές (πρώτη εκτίμηση 19-7-2000) από Δ/νση ΠΣΕΑ Υπουργείου Γεωργίας:
ΕΛΙΕΣ-ΕΣΠΕΡΙΔΟΕΙΔΗ 140.000 δένδρα
ΛΟΙΠΑ ΚΑΡΠΟΦΟΡΑ 5.000 «
ΟΙΝΑΜΠΕΛΟΙ 900 στρεμ.
ΣΤΑΦΙΔΑΜΠΕΛΟΙ 700 στρεμ.
ΕΤΗΣΙΕΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ 700 στρεμ.
ΓΕΩΡΓΟΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΑ ΚΤΙΣΜΑΤΑ 50
ΜΕΛΙΣΣΟΣΜΗΝΗ 150
ΑΙΓΟΠΡΟΒΑΤΑ 50
Κ.Υ.Α 423/1-12-2000
Απόφαση για χορήγηση προκαταβολών (50%)
Υ.Α. 2453/Θ/6-12-2000
Καθορισμός λεπτομερειών για τη χορήγηση προκαταβολών
Υ.Α. 63409/28-12-2000
Καθορισμός δικαιολογητικών για την καταβολή προκαταβολών
Σύμβαση Υπουργείου Γεωργίας με Α.Τ.Ε. την 1-12-2000.
Στις 28-3-2001 κατανομή για προκαταβολή οικονομικής ενίσχυσης για πυρκαγιές 2000 και εντολή στην Α.Τ.Ε. για πληρωμή:
Κ.Α. 2111 Π.Δ.Ε. ΣΥΝΟΛΟ
70.000.000 400.000.000 470.000.000 δρχ.
Στις 4-5-2001 κατανομή για προκαταβολή οικονομικής ενίσχυσης για πυρκαγιές 2000 και εντολή στην Α.Τ.Ε. για πληρωμή:
Κ.Α. 2111 Π.Δ.Ε. ΣΥΝΟΛΟ
100.000.000 100.000.000 200.000.000 δρχ.
Οι πληρωμές προκαταβολών 50% στους αγρότες της Αχαΐας ξεκίνησαν από την Α.Τ.Ε. τον Αύγουστο του 2001!
Ζωοτροφές
Στις 31-1-2001 υπεγράφη κοινή απόφαση Υπουργών Γεωργίας και Οικονομικών για την ενίσχυση των κτηνοτρόφων που επλήγησαν από τις πυρκαγιές του 2000 για αγορά ζωοτροφών.
Στις 5-2-2001 έγινε η πρώτη κατανομή των ποσών στις Νομαρχίες (στην Αχαΐα δόθηκαν 55.000.000 δρχ. δηλ. 161.408,66 €.)
Στις 21-11-2000 αποστέλλεται Υπηρεσιακό Σημείωμα ώστε η Δ/νση Προγραμματισμού του Υπουργείου τότε, να υποβάλλει πρόγραμμα ΠΣΕΑ για πυρκαγιές 2000 στην Ε.Ε. Το πρόγραμμα υποβλήθηκε στις 5-12-2000 και εγκρίθηκε στις 30-4-2003!
Ο κανονισμός πληρωμών ΠΣΕΑ άλλαξε το 2000 (2000 C 28/02).
Το 2002 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή άλλαξε τις διαδικασίες υποβολής των προγραμμάτων ΠΣΕΑ και:
Ζητά την υποβολή ενός ενιαίου προγράμματος, για τις συνολικές ζημιές που παρατηρήθηκαν όλο το έτος στη χώρα
Θεωρεί απαραίτητη προϋπόθεση την επιστημονική τεκμηρίωση κάθε αιτήματος ενίσχυσης, καθώς και την αιτιολόγηση του από τα αντίστοιχα μετεωρολογικά δεδομένα που υποχρεωτικά το συνοδεύουν
Είναι ιδιαίτερα αυστηρή στον έλεγχο των στατιστικών δεδομένων που αφορούν στις αποδόσεις του έτους ζημιάς, κατά είδος (μείωση παραγωγής τουλάχιστον κατά 20 ή 30%)
Ζητά την αυστηρή τήρηση των Κοινοτικών Κατευθυντήριων Γραμμών για τη γεωργία (2000 C 28/02)
Η καταβολή προκαταβολής προ της έγκρισης από την Ε.Ε. αντίκειται στους Κοινοτικούς Κανονισμούς και επισύρει Κοινοτικούς Καταλογισμούς.
Το αντίστοιχο πρόγραμμα ΠΣΕΑ για πυρκαγιές του 2002 απερρίφθη από την Ε.Ε.!
Επισυνάπτονται σχετικά έγγραφα.
1. Οικονομική Ενίσχυση Μάϊος 2001
2. Οικονομική Ενίσχυση Φεβρουάριος 2001
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 31/07/2007
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Ευάγγελος Μπασιάκος που μετείχε στο Κυβερνητικό κλιμάκιο, συνοδευόμενος από Γεν. Γραμματέα κ. Κ. Σκιαδά και τον Πρόεδρο του ΕΛΓΑ κ. Ν. Κατσαρό, μετά τη σημερινή σύσκεψη στο Αίγιο, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Θέλω και εγώ να εκφράσω τη συμπαράστασή μου ως μέλος του Κυβερνητικού κλιμακίου για τη δεινή θέση στην οποία βρίσκεται σήμερα ο αγροτικός τομέας της Αιγιαλείας και να πω ότι η συμπαράσταση αυτή θα είναι έμπρακτη και όχι μόνο στα λόγια. Το λέω αυτό γιατί σήμερα το Κυβερνητικό κλιμάκιο επισκέπτεται την πληγείσα περιοχή πριν ακόμη ολοκληρωθεί η κατάσβεση των πυρκαγιών.
Εξαγγείλαμε συγκεκριμένα μέτρα και εκείνο που εκ των προτέρων δεσμευόμαστε να κάνουμε, είναι να καταβληθούν οι αποζημιώσεις νωρίτερα από κάθε άλλη φορά για τη συγκεκριμένη αιτία. Το λέω αυτό γιατί η πρακτική του παρελθόντος της καταβολής των αποζημιώσεων μέσω ΠΣΕΑ, διότι μόνο αυτές προβλέπονται για την πυρκαγιά και αυτό αφορά ρητή διάταξη, κατεβάλοντο εντός τετραετίας, ενώ σήμερα έχουμε τη δυνατότητα να καταβάλουμε πολύ σύντομα τις αποζημιώσεις είτε στο φυτικό κεφάλαιο, στα δένδρα, είτε στο ζωικό κεφάλαιο, είτε στο πάγιο κεφάλαιο καθώς και στην παραγωγή που χάνεται, που χάθηκέ ή που θα χαθεί τα επόμενα χρόνια πολύ πιο γρήγορα. Αυτό εξαρτάται από την επίσπευση της έγκρισης του προγράμματος ΠΣΕΑ από τα αρμόδια όργανα της ΕΕ σύμφωνα με νομοθεσία που ισχύει πολύ πριν αναλάβουμε την εξουσία.
Θέλω να τονίσω πως δεν υπάρχει η δυνατότητα υπαγωγής του κινδύνου της πυρκαγιάς στον ΕΛΓΑ και για αυτό παγίως οι κίνδυνοι αυτοί υπάγονται στο ΠΣΕΑ. Αυτό γίνεται σε όλες τις χώρες της ΕΕ και έναντι της διετίας που απαιτείτο στο παρελθόν για να εγκριθεί το πρόγραμμα, τώρα έχουμε εξασφαλίσει στο προηγούμενο πρόγραμμα την περίοδο του τριμήνου και είμαστε σίγουροι ότι θα επισπευσθεί ακόμα περισσότερο η έγκριση αυτού του προγράμματος που εκ των πραγμάτων θα υποβληθεί τον Οκτώβριο, αφού έχουν ολοκληρωθεί όλες οι ζημιές από πυρκαγιές στη χώρα μας το μήνα Σεπτέμβριο.
Εφόσον, λοιπόν, υπάρχει επίσπευση της έγκρισης από την ΕΕ του προγράμματος ΠΣΕΑ θα είμαστε σε θέση συντομότατα, ίσως μέσα στις εορτές, να καταβάλουμε αποζημιώσεις για την παραγωγή που χάνεται και εν συνεχεία τα επόμενα στάδια, οι επόμενες δόσεις, όπως προβλέπονται θα αφορούν την αποκατάσταση του φυτικού κεφαλαίου με την ανασύστασή του, αφού υποβληθούν συγκεκριμένα παραστατικά και με τις τιμές της εποχής, όπως πολύ σωστά ζητούν και οι εκπρόσωποι των αγροτών και ο πρόεδρος της ενώσεως αγροτικών συνεταιρισμών που παρίσταται. Αυτό θα γίνει ακριβώς γιατί στόχος της Κυβέρνησης, αλλά και των αρμοδίων οργάνων της ΕΕ είναι να υπάρξει πλήρης αποκατάσταση των ζημιών για τους πραγματικά πληγέντες.
Θέλω να τονίσω ότι θα υπάρχει πρόβλεψη για καταβολή σε επόμενες δόσεις της απώλειας παραγωγής τα επόμενα χρόνια, έως ότου τα νεαρά δένδρα προσφέρουν νέους καρπούς. Άρα θα υπάρξει σε ένα βάθος χρόνου η καταβολή των αποζημιώσεων, διότι έτσι προβλέπεται σε ζημιές που αφορούν περισσότερα του ενός χρόνια.
Παράλληλα, θα καταβάλλονται οι επιδοτήσεις στο ακέραιο, χωρίς καμία περικοπή λόγω των πυρκαγιών. Αυτό αφορά τόσο τη φυτική παραγωγή, φυτικό κεφάλαιο, αφορά και τη σταφίδα ειδικότερα την οποία και μου έθεσε ο πρόεδρος πριν από λίγο. Θα υπάρξει μείωση του πλαφόν της σταφίδας ως αποτέλεσμα της πυρκαγιάς και της μείωσης της παραγωγής, προϋπόθεση για να εισπράξουν στο ακέραιο τις κοινοτικές επιδοτήσεις οι σταφιδοπαραγωγοί, αφού γνωρίζετε πως με πρόσφατη ρύθμιση από του χρόνου και μετά η επιδότηση της σταφίδας θα καταβάλλεται αποσυνδεδεμένη όπως το θέλουν οι φορείς και όπως το έχουμε συμφωνήσει και εμείς μαζί τους.
Θέλω ακόμα να τονίσω την ανάγκη να καταγράφονται οι ζημιές με απόλυτη αξιοπιστία και διαφάνεια. Παραδείγματα αδιαφάνειας και πληρωμής αποζημιώσεων ή και επιδοτήσεων σε μη δικαιούχους, δεν είναι δυνατόν να εφαρμόζουμε εμείς, αφού τα προβλήματα και τα παραδείγματα κακοδιαχείρισης οδήγησαν σε επιβολή σημαντικών κοινοτικών καταλογισμών, δηλαδή προστίμων, ύψους μέχρι τώρα πάνω από 1 δις. ευρώ για την περίοδο προ του 2004, που τα πληρώνει δυστυχώς ο Έλληνας φορολογούμενος.
Για να αποφύγουμε τις καταστρατηγήσεις οποιαδήποτε πρόταση βελτίωσης των προτάσεων μου κατατεθεί από φορείς, θα τεθεί υπ’ όψιν του νομικού συμβούλου και αν κρίνει ότι είναι κοινοτικά συμβατές, δεν έχουμε κανένα λόγο να αποφύγουμε την εφαρμογή τους. Θα πρέπει να είμαστε αξιόπιστοι στην ΕΕ γιατί αποκομίζουμε το μισό αγροτικό εισόδημα από τις κοινοτικές επιδοτήσεις, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να παραβιάζουμε κοινοτικούς κανονισμούς, τους οποίους μάλιστα η προηγούμενη Κυβέρνηση απεδέχθη και ψήφισε.
Αυτό που ακούγεται ότι υπάρχουν κάποια κενά στην καταβολή αποζημιώσεων από ΠΣΕΑ του παγετού του 2004 αναφέρεται σε εκείνους που δεν έκαναν ανασύσταση του φυτικού κεφαλαίου. Είναι εκείνοι δηλαδή που δεν εκμεταλλεύτηκαν τον κανονισμό για να προχωρήσουν στη φύτευση νέων δένδρων και με τα τιμολόγια της ανασύστασης να εισπράξουν αναλογούσα αποζημίωση. Είναι ένα ποσοστό λιγότερο από το 10% των αγροτεμαχίων που δηλώθηκαν. Δεν είναι δυνατόν, φαντάζομαι να συμφωνείτε, να εισπράξουν αποζημίωση εκείνοι που δεν τη δικαιούνται και η Κυβέρνηση με κάθε τρόπο θα διαφυλάξει την διαφάνεια και την αξιοπιστία στην ΕΕ.
Θα υπάρξει πλήρης αποζημίωση και στο ζωικό κεφάλαιο και στο πάγιο κεφάλαιο, αυτό είναι υποχρέωσή μας και θα έχουμε συνεργασία με τους φορείς, ώστε να μην θιγεί ο κοινωνικός ιστός της υπαίθρου και της περιφέρειας πέραν όλων των άλλων και με σειρά μέτρων αρμοδιότητας και του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης πέραν των αντιδιαβρωτικών που είναι αρμοδιότητα των Περιφερειαρχών, των δασαρχείων και των δασικών υπηρεσιών. Μπορούμε να προχωρήσουμε και άλλα μέτρα στο πλαίσιο της τέταρτης προγραμματικής περιόδου, αρμοδιότητας του Υπουργείου μας και αναφέρομαι σε πάσης φύσεως εγγειοβελτιωτικά έργα.
Θα έχουμε επικοινωνία και επαφή με το σύνολό των φορέων. Ευχαριστώ ιδιαιτέρως για τη συμμετοχή τους και τη συνεργασία, τόσο τον Δεσπότη , όσο και τον νομάρχη, τους βουλευτές, τους νομαρχιακούς συμβούλους, τους δημάρχους, τους εκπροσώπους των φορέων και ιδιαίτερα τους εκπροσώπους των αγροτών και τον πρόεδρο της ενώσεως και δεσμεύομαι ότι θα έχουμε τακτική συνεργασία και επικοινωνία, ώστε να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στο συντομότερο δυνατό χρόνο. Εάν υπολογίζουμε σε επίσπευση της έγκρισης από την ΕΕ, είμαι βέβαιος ότι πολύ σύντομα και πάντως περίπου στο χρόνο είσπραξη του τιμήματος από την πώληση του ελαιολάδου, να εισπράττουν και την αποζημίωση για την τρέχουσα χρήση απώλειας παραγωγής».