ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 04/06/2007
Δ Ε Λ Τ Ι Ο Τ Υ Π Ο Υ
Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Ευάγγελος Μπασιάκος μετά το πέρας της συνάντησής του με τον Πρωθυπουργό έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Είχαμε μια συζήτηση με τον Πρωθυπουργό σε σχέση με τα τρέχοντα θέματα του Υπουργείου: την πορεία ολοκλήρωσης των διαδικασιών καταβολής των επιδοτήσεων στο σύνολο των αγροτών, την επίσπευση της διαδικασίας για την ενεργοποίηση των δικαιωμάτων της νέας περιόδου που θα καταβληθούν πολύ γρηγορότερα, την πορεία καταβολής των αποζημιώσεων, την πορεία υλοποίησης του κυβερνητικού προγράμματος ως προς τις αναπτυξιακές προοπτικές και την απορρόφηση προγραμμάτων του Γ’ ΚΠΣ, τη συνολική εθνική προσπάθεια προώθησης και προβολής των ποιοτικών αγροτικών μας προϊόντων -σχετική είναι μια Ημερίδα που γίνεται αύριο στο Ζάππειο – αλλά και γενικότερα για τα μέτρα στήριξης του αγροτικού τομέα και της υπαίθρου συνολικά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Χρονοδιάγραμμα για τις αποζημιώσεις υπάρχει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχει το χρονοδιάγραμμα που προβλέπεται στον Κανονισμό. Εδώ υπάρχει πάντα μια σύγχυση. Το τρίμηνο από το τέλος της συγκομιδής αφορά τον ΕΛΓΑ, αφορά τις ζημιές που προβλέπονται στον κανονισμό του ΕΛΓΑ. Υπάρχουν και άλλες ζημιές που καλύπτονται μετά από έγκριση από τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που παλιά καλύπτονταν μέσα σε μια τετραετία. Τώρα έχουμε συντομεύσει στο ήμισυ το χρόνο καταβολής αυτών των ενισχύσεων, όπως λέγονται – από εθνικούς πόρους, όμως και γι’ αυτό φτάνουμε σε σημείο να πληρώνουμε περίπου 400 με 500 εκ. ευρώ ετησίως ως αποζημιώσεις, ενώ, όπως ξέρετε, οι εισφορές των αγροτών είναι περίπου 80 με 90 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Καλύπτουμε κάθε δυνατότητα στήριξης των αγροτών –με κοινοτικό τρόπο όμως – εκτιμώντας και τα προβλήματα που δημιουργούνται από την ξηρασία της φετινής χρονιάς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα υπάρξουν αποζημιώσεις για τα δέντρα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σας είπα ότι το φαινόμενο αυτό είναι εξελισσόμενο. Η Κυβέρνηση καταγράφει το σύνολο του προβλήματος – γιατί έχουμε και εξελισσόμενες ζημιές από χαλάζι – και θα υλοποιήσει αυτά τα οποία προβλέπονται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εκτιμάτε ότι δεν θα υπάρξουν προβλήματα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν θα υπάρξουν προβλήματα».
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 06/06/2007
Δ Ε Λ Τ Ι Ο Τ Υ Π Ο Υ
Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Ε. Μπασιάκος παρέθεσε τα βασικά συγκριτικά στοιχεία που προσδιορίζουν την πορεία της γεωργίας μας προ και μετά το 2004:
ΤΙ ΠΑΡΑΛΑΒΑΜΕ ΤΟ 2004
-
Ο ενεργός αγροτικός πληθυσμός μειώθηκε κατά 33,8% (δηλαδή από 20,5% σε 12,5% του συνόλου του ενεργού πληθυσμού) από το 1994 μέχρι το 2004.
-
Το πραγματικό αγροτικό εισόδημα την τελευταία πλήρη διετία της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ (2002 και 2003) μειώθηκε κατά 11,2%. Το 1994 το αγροτικό εισόδημα, ως ποσοστό στο Α.Ε.Π., ήταν της τάξης του 10,1% ενώ το 2004 έπεσε στο 4,4%.
-
Η απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων των προγραμμάτων του Γ’ Κ.Π.Σ. στα τέσσερα πρώτα χρόνια υλοποίησής τους έως τον Μάρτιο 2004 ήταν στο 17%.
-
Από το 1997 οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ υπέγραψαν συμβάσεις για 4 μόνο εγγειοβελτιωτικά έργα προϋπολογισμού 44 εκ. €..
-
Οι εξαγωγές το διάστημα 2003 – 2004 παρουσίασαν μείωση κατά 7%.
-
Οι δυσμενείς όροι των Κοινοτικών Κανονισμών αποφασίστηκαν από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ.
-
Πρόστιμα ύψους 860 εκ. € έχουν καταλογιστεί στη χώρα μας απ’ την Ε.Ε. για λάθη, παραλείψεις, παρατυπίες και ατελείς ελέγχους κατά τη διακυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ..
ΤΙ ΠΕΤΥΧΑΜΕ
-
Το πραγματικό αγροτικό εισόδημα, την πρώτη πλήρη διετία της διακυβέρνησης της Ν.Δ. (2005 και 2006), σημείωσε αύξηση κατά 2% (ΕΣΥΕ, EUROSTAT).
-
Έχει καλυφθεί για όλα (τα τέσσερα) προγράμματα του Υπουργείου ο κανόνας ν+2, με ποσοστό απορρόφησης που βρίσκεται σήμερα πάνω από 60%. Ειδικότερα :
-
-Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 60,00% (έναντι 22,3%)
-
-Αλιείας 58,40% (έναντι 22,3%)
-
-LEADER+ 59,08% (έναντι 10,2%)
-
-Έγγραφο Προγ/μού Αγρ.Ανάπτυξης 99,82% (έναντι 44,9%)
-
Υλοποιούνται στο πλαίσιο του Γ’ ΚΠΣ από το 2004 συνολικά 46 Δημόσια Εγγειοβελτιωτικά Έργα συνολικού προϋπολογισμού 470 εκ. €.
-
Προετοιμαζόμαστε έγκαιρα, σε συνεργασία με το σύνολο των εκπροσώπων των φορέων των αγροτών, για την Δ’ Προγραμματική Περίοδο (2007-2013), με στόχο την αγροτική και βιώσιμη ανάπτυξη.
-
Υλοποιούμε προγράμματα προβολής και προώθησης στην κοινοτική και παγκόσμια αγορά για το ελαιόλαδο, τα μήλα, τα αυγά, τα μεταποιημένα ροδάκινα, την πατάτα Νευροκοπίου, τα κοτόπουλα, τον κρόκο, τη μαστίχα, τα αποξηραμένα σύκα, την επιτραπέζια ελιά, τα τυριά ΠΟΠ, το κρασί και τα μεταποιημένα φρούτα συνολικού προϋπολογισμού 79 εκ. € .
-
Αποτέλεσμα της συντονισμένης πολιτικής μας υπήρξε η πολύ σημαντική αύξηση των εξαγωγών των ελληνικών αγροτικών προϊόντων κατά 33,1% την τελευταία διετία.
-
Για τις δυνατότητες αναδιάρθρωσης των καλλιεργειών, βελτίωσης της ζωικής παραγωγής και τη διευκόλυνση της διάθεσης των τοπικών αγροτικών προϊόντων βρίσκονται στο στάδιο της τελικής διαβούλευσης με τους τοπικούς φορείς 13 μελέτες, μία σε κάθε Περιφέρεια.
-
Αντίστοιχες μελέτες καταρτίζονται από τον ΟΠΕΓΕΠ σε σχέση με την «ολοκληρωμένη διαχείριση» της παραγωγής αγροτικών προϊόντων, ώστε να γίνεται λελογισμένη χρήση λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων, καθώς και οικονομία φυσικών πόρων. Κατά τη διάρκεια της τελευταίας τριετίας (2004-2006), οι εκτάσεις ολοκληρωμένης διαχείρισης της παραγωγής αυξήθηκαν σε ποσοστό μεγαλύτερο του 230%, σε σχέση με την προηγούμενη τριετία.
-
Η έκταση των βιολογικών καλλιεργειών στην χώρα μας προσέγγισε ήδη το 3% των συνολικών καλλιεργούμενων εκτάσεων – κυβερνητικός στόχος που είχε τεθεί προεκλογικά για το 2010 – ενώ το Φεβρουάριο του 2004 ήταν 0,8%.
-
Αυξήσαμε τις δημόσιες επενδύσεις στον αγροτικό τομέα από 433 εκ. € τη διετία 2002-2003, σε 823 εκ. € τη διετία 2004-2005. Για το 2006 απορροφήθηκαν 446 εκ. €. Για το 2007, το πρόγραμμα των δημοσίων επενδύσεων στους τομείς «Γεωργία, Δάση-Αλιεία, Εγγειοβελτιωτικά έργα» ανέρχεται στο ποσό των 657 εκ. € και παρουσιάζει αύξηση 47,31%, σε σχέση με τις αντίστοιχες απορροφήσεις του ΥΠ.Α.Α.&.Τ. το 2006.
-
Επισπεύσαμε την καταβολή των επιδοτήσεων, ώστε ήδη να έχει καταβληθεί με διαφάνεια το 98% της αποσυνδεδεμένης ενίσχυσης της νέας Κ.Α.Π. Πρώτοι, μεταξύ των 15 παλαιών κρατών-μελών της Ε.Ε., οριστικοποιήσαμε τα ατομικά δικαιώματα όλων των δικαιούχων αγροτών.
-
Επισπεύσαμε την καταβολή των αποζημιώσεων ΕΛΓΑ και ΠΣΕΑ. Οι αγρότες εισφέρουν ετησίως 80 εκ. € περίπου και εισπράττουν κατά μέσο όρο 500 εκ. € περίπου.
-
Δίνουμε έμφαση στην εκπαίδευση-κατάρτιση των αγροτών. Μειώσαμε σημαντικά την εισφορά τους στα προγράμματα του Ο.Γ.Ε.Ε.Κ.Α.-«ΔΗΜΗΤΡΑ».
-
Προωθούμε τα προγράμματα της απονιτροποίησης (μείωση της νιτρορύπανσης), καθώς και της Ολοκληρωμένης Διαχείρισης, ιδιαίτερα στην περιφέρεια της Θεσσαλίας.
-
Ενισχύουμε την ελληνική κτηνοτροφία, μεταξύ άλλων και με την προώθηση προγράμματος βιολογικής κτηνοτροφίας.
Όλες οι προσπάθειές μας αποβλέπουν στην ενδυνάμωση της ελληνικής υπαίθρου, με την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της γεωργίας μας. Στόχος μας είναι να διασφαλιστεί μακροχρόνια το εισόδημα των Ελλήνων παραγωγών.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 07/06/2007
Δ Ε Λ Τ Ι Ο Τ Υ Π Ο Υ
Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Ε. Μπασιάκος έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Ο Πρόεδρος του ΕΘ.Ι.ΑΓ.Ε., αν. καθηγητής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Κωνσταντίνος Φεγγερός, υπέβαλε σήμερα την παραίτησή του για προσωπικούς οικογενειακούς λόγους, την οποία έκανα αποδεκτή.
Ο κ. Φεγγερός, του οποίου η θητεία ήταν ιδιαίτερα πετυχημένη, παραμένει μέλος του Δ.Σ. και θα εξακολουθήσει να συμβάλλει στην προσπάθεια αναβάθμισης της γεωργικής έρευνας.
Νέος Πρόεδρος του ΕΘ.Ι.ΑΓ.Ε. αναλαμβάνει ο ομ. καθηγητής της Κτηνιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών κ. Σπύρος Κυριάκης.»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 07/06/2007
Δ Ε Λ Τ Ι Ο Τ Υ Π Ο Υ
Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Ευάγγελος Μπασιάκος έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Οι αντίξοες μέχρι τώρα καιρικές συνθήκες του 2007 προκάλεσαν ζημιές στην αναμενόμενη φυτική παραγωγή των εσπεριδοειδών, των φυλλοβόλων καρποφόρων δένδρων καθώς και στα σπαράγγια, στα δημητριακά και σε άλλα προϊόντα.
Διαπιστώνεται ότι το εξελισσόμενο αυτό φαινόμενο προκαλεί ζημιές που εκτείνονται σε όλη σχεδόν τη χώρα και προκαλούνται λόγω κακής ανθοφορίας, μειωμένης καρπόδεσης, κακού φυτρώματος, μειωμένης παραγωγής, κακής γονιμοποίησης, «ακαρπίας», ανομβρίας και άλλων αιτίων.
Οι πρώτες εκτιμήσεις για τις περιπτώσεις των ζημιών που έχουν οριστικοποιηθεί προσδιορίζουν κυμαινόμενο ύψος απώλειας παραγωγής, είτε λόγω της λεγόμενης «ακαρπίας», είτε λόγω ξηρασίας στα χειμερινά σιτηρά.
Στις ανωτέρω ζημιές δεν περιλαμβάνονται οι συνήθεις ζημιές λόγω βροχοπτώσεων και χαλαζοπτώσεων που έπληξαν την ηρτημένη παραγωγή, οι οποίες έχουν ληφθεί υπόψη από τον ΕΛ.Γ.Α. και αντιμετωπίζονται σύμφωνα με τον Κανονισμό του ώστε να αποζημιωθούν οι πληγέντες.
Η Κυβέρνηση αποφάσισε την κατ’ εξαίρεση κάλυψη από τον ΕΛ.Γ.Α των πιο πάνω ζημιών της «ακαρπίας» στα εσπεριδοειδή και φυλλοβόλα καρποφόρα δέντρα καθώς και στα σπαράγγια.
Σε σχέση με τις ζημιές λόγω ξηρασίας στα χειμερινά σιτηρά θα υποβληθεί κατά το προηγούμενο του 2005 πρόγραμμα ΠΣΕΑ προς έγκριση από την Ε.Ε. ώστε να αποζημιωθούν οι πληγέντες.
Το Υπουργείο μετά από συνεχή ενημέρωση από τον ΕΛ.Γ.Α. παρακολουθεί την εξέλιξη του προβλήματος.»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 10/06/2007
Δ Ε Λ Τ Ι Ο Τ Υ Π Ο Υ
Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Ε. Μπασιάκος παρευρέθη στο Προσυνέδριο Κεντρικής Ελλάδος της Νέας Δημοκρατίας, το οποίο πραγματοποιήθηκε σήμερα στη Λάρισα, με κεντρικό ομιλητή τον Πρωθυπουργό κ. Κώστα Καραμανλή.
Αναλύοντας το κυβερνητικό έργο στον αγροτικό τομέα, μεταξύ άλλων δήλωσε:
«Πριν από τρία περίπου χρόνια, ο αγροτικός κόσμος, απορρίπτοντας τις αδιέξοδες πολιτικές των προηγούμενων κυβερνήσεων, μας έδωσε την δυνατότητα να υλοποιήσουμε το πρόγραμμά μας για τον αγροτικό χώρο.
Σε αυτά τα τρία και πλέον χρόνια η κυβέρνηση, με συνεχής παρεμβάσεις του Πρωθυπουργού κ. Κώστα Καραμανλή στην Ε.Ε. διασφάλισε τα συμφέροντα των ελλήνων αγροτών, ενώ παράλληλα με σειρά μέτρων ανέτρεψε την αρνητική εικόνα των προηγούμενων χρόνων, δίνοντας αναπτυξιακή πορεία σε αυτόν τον σημαντικό κλάδο της ελληνικής οικονομίας.
Αξιοποιήσαμε στο μέγιστο τις δυνατότητες που προσφέρονται από το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, ενώ έγκαιρα προετοιμάσαμε μέτρα και δράσεις που περιλαμβάνονται στην Δ’ προγραμματική περίοδο. Αυξήσαμε τις Δημόσιες Επενδύσεις για την χρηματοδότηση έργων υποδομής στον αγροτικό τομέα, ώστε να δημιουργήσουμε ευνοϊκές, για τον έλληνα αγρότη, συνθήκες παραγωγής. Αναπτύξαμε την ποιοτική γεωργία στην χώρα και πετύχαμε την εξωστρέφεια του αγροτικού τομέα, η οποία αποτυπώνεται κάθε χρόνο στα επίσημα στοιχεία των εξαγωγών.
Σταθερά και μεθοδικά υλοποιούμε τις δεσμεύσεις που αναλάβαμε τον Μάρτιο του 2004, έναντι του αγροτικού κόσμου της χώρας, βάζοντας γερές βάσεις για μια βιώσιμη, ανταγωνιστική και ποιοτική γεωργία».
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Λουξεμβούργο , 12/06/2007
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Συνήλθε στο Λουξεμβούργο, το Συμβούλιο των Υπουργών Γεωργίας/ Αλιείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο οποίο τη χώρα μας εκπροσώπησε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Ευάγγελος Μπασιάκος, συνοδευόμενος από τον Γενικό Γραμματέα Αγροτικής Πολιτικής και Διεθνών Σχέσεων κ. Χρήστο Αυγουλά.
Α. Κύριο θέμα του Συμβουλίου απετέλεσε η πρόταση για τη μεταρρύθμιση του τομέα των Φρούτων και Λαχανικών.
Μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις και έντονη παρέμβαση του Έλληνα Υπουργού στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Συμβούλιο κατέληξε σε πολιτική συμφωνία.
Στο πλαίσιο του πολιτικού συμβιβασμού η Ελλάδα πέτυχε να εξασφαλίσει:
Την αύξηση των πόρων του κοινοτικού προϋπολογισμού που θα διατίθεται από εδώ και στο εξής για τα φρούτα και λαχανικά στη χώρα μας, χωρίς κανένα κίνδυνο οποιασδήποτε απώλειάς τους.
Ειδικότερα το Συμβούλιο αναγνώρισε τις ζημιές που προκλήθηκαν στον τομέα των ροδάκινων στη χώρα μας από τους παγετούς του 2003 και αύξησε τη χρηματοδότηση τουτομέα κατά 3,1 εκατ. Ευρώ προκειμένου να ενισχυθεί το εισόδημα των ροδακινοπαραγωγών, σε σχέση με τις μέχρι τότε εισπράξεις τους.
Σημειώνεται ότι το Συμβούλιο αύξησε τη κοινοτική χρηματοδότηση για τα μεταποιημένα Φρούτα και Λαχανικά μόνο για την Ελλάδα!
Τη συνέχιση, στο μεγαλύτερο μέχρι σήμερα δυνατό επίπεδο, της στήριξης των Ελλήνων σταφιδοπαραγωγών, που θα εισπράττουν τις επιδοτήσεις τους, ως αποδεσμευμένη πλέον ενίσχυση με βάση τον μέσο όρο εισπράξεων των ετών 2003-2005.
Τη δυνατότητα προσαρμογής των λοιπών υποτομέων στο καθεστώς της νέας ΚΑΠ, που υιοθετήθηκε το 2003, με την πρόβλεψη επαρκών μεταβατικών περιόδων μέχρι και το 2011 για τη βιομηχανική τομάτα και 2012 για τα δενδρώδη.
Τη δυνατότητα να αποφασίσουμε (σε συνεννόηση με τους παραγωγικούς φορείς) τη συνέχιση και το βαθμό εφαρμογής του καθεστώτος σύνδεσης και αποσύνδεσης τωνενισχύσεων, κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου.
Τις ρυθμίσεις που διευκολύνουν τη λειτουργία των Οργανώσεων Παραγωγών (Ο.Π) και ενθαρρύνουν τη δημιουργία νέων, μέσω υψηλότερων ποσοστών χρηματοδότησης για τις οργανώσεις της χώρας μας (αύξησητου ποσοστού χρηματοδότησηςαπό 50% σε 60%).
Την αποφυγή υιοθέτησης των δυσμενών για τις Ο.Πρυθμίσεων που πρότεινε η Επιτροπή, όσον αφορά την περιβαλλοντική προστασία μέσω δράσεων των επιχειρησιακών προγραμμάτων.
Την ένταξη στο νέο καθεστώς για πρώτη φορά του δυναμικού προϊόντος κρόκου.
Τη δέσμευση της Επιτροπής να υποβάλει τους επόμενους μήνες πρόταση προγράμματος διανομής φρούτων στα σχολεία, με στόχο την καλύτερη διατροφή των παιδιών μας αλλά και την προώθηση της κατανάλωσης τους.
Τη διευκόλυνση της χρηματοδότησης της διαχείρισηςκρίσεων που πολύ συχνά εμφανίζονται στον ευαίσθητο αυτό τομέα, πέραν των όσων ίσχυαν ως τώρα.
Σημειώνεται ότι η παραπάνω πολιτική συμφωνία του Συμβουλίου θα εξειδικευθεί με νομικά κείμενα – Κανονισμούς, που θα επεξεργασθεί η Ειδική Επιτροπής Γεωργίας.
Η όλη προσπάθεια προχώρησε σε συνεργασία και συναντίληψη με το σύνολο των φορέων των αγροτών και την ΠΑΣΕΓΕΣ.
Β. Οι νέες ρυθμίσεις της εφαρμογής της Πολλαπλής Συμμόρφωσης που αποφασίστηκαν στο Συμβούλιο, εξορθολογίζουν προς όφελος των παραγωγών μας το σύστημα επιβολής ποινών, περιορίζοντας τις μόνο, στις σοβαρές παρατυπίες από 100 Ευρώ και άνω και απλοποιούν τις διαδικασίες εφαρμογής τόσο σε επίπεδο παραγωγού όσο και σε επίπεδο εθνικής διοίκησης.
Γ. Ο Έλληνας Υπουργός όσον αφορά την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων για τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ) επεσήμανε στο Συμβούλιο για μια ακόμη φορά ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να δεχθεί αποφάσεις οι οποίες δεν θα εξασφαλίζουν:
Τη διαφύλαξη της αναθεωρημένης ΚΑΠ για όλα τα προϊόντα (και με έμφαση και το βαμβάκι) και τις αντίστοιχες προσαρμογές στις πολιτικές των διεθνών μας εταίρων.
Την αυξημένη εξωτερική προστασία της κοινοτικής παραγωγής Φρούτων και Λαχανικών.
Την προστασία των Γεωγραφικών Ενδείξεων.
Δ. Ο κ. Υπουργός συνέβαλε αποφασιστικά στη βελτίωση και στήριξητου εισοδήματος των Ελλήνων ψαράδων, μέσω της χάραξης από το Συμβούλιο μιας κοινοτικής πολιτικής μείωσης των απορρίψεων, με στόχο τη διασφάλιση και προστασία των αποθεμάτων.
Στο περιθώριο του Συμβουλίου ο Έλληνας Υπουργός είχε συνάντηση με την νέα Γαλλίδα ομόλογο του κα CristineLagarde, με την οποία αντάλλαξε απόψεις για τις εξελίξεις των διαπραγματεύσεων στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου καθώς και για τη μεταρρύθμιση του τομέα Φρούτων και Λαχανικών .
Ο κ. Μπασιάκος συναντήθηκε επίσης με τους Επιτρόπους αρμόδιους για θέματα Γεωργίας και Αλιείας κα. M. FischerBoel, και κ. J. Borg, καθώς και με σειρά ομολόγων του Υπουργών.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 14/06/2007
Δ Ε Λ Τ Ι Ο Τ Υ Π Ο Υ
ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ κ. ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΜΠΑΣΙΑΚΟΥ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ (ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΠΡΟΘΕΣΜΙΩΝ)
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΑΣΙΑΚΟΣ: Κύριε Πρόεδρε η τροπολογία κατατέθηκε για να αντιμετωπιστεί ένα πρόβλημα που καθημερινά βιώνουν πολίτες χωρίς να έχουν ευθύνη, όταν δηλαδή δεν υπάρχουν δασικοί χάρτες κυρωμένοι όπως προβλέπει η νομοθεσία και ταυτόχρονα στο Συμβούλιο της Επικρατείας εκκρεμεί η προσφυγή για τον ορισμό της έννοιας του δάσους, αν δηλαδή θα είναι το ποσοστό δασοκάλυψης πάνω από 15% όπως ίσχυε μέχρι το 2003 ή θα είναι στο 25% όπως προβλέπει το άρθρο 1 του Ν. 3208/03.
Στην προηγούμενη Βουλή ο αρμόδιος Υπουργός κ. Δρυς εισηγούμενος την σχετική διάταξη η οποία προχωρεί σε αναστολή επιβολής προστίμου, η διάταξη επί λέξει λέει: «Η βεβαίωση εκτέλεση και είσπραξη των πρωτοκόλλων που εκδίδονται σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 114 του νόμου 1892/80 αναστέλλεται μέχρι την κατάρτιση και κύρωση των προβλεπόμενων από τη διάταξη του άρθρου 27 του νόμου 2664/98 δασικών χαρτών» – αυτή τη διάταξη υποστήριζε ο κ. Δρυς και εδήλωσε τότε τα εξής: Γι΄αυτό λοιπόν το λόγο επειδή οι δημόσιες υπηρεσίες είναι υπεύθυνες – διαβάζω από τα Πρακτικά – για την μη ύπαρξη των σχετικών δασικών χαρτών που δεν θα μπορούσαν να γίνουν αν δεν υπήρχε κτηματολόγιο στη χώρα, θέλω να πω δημοσίως ότι κάνω την αυτοκριτική μου ως Υπουργός Γεωργίας και ζητώ συγγνώμη από τους πολίτες. Αν η υπηρεσία είχε εκτελέσει το καθήκον της πολλές χιλιάδες συμπολιτών μας δεν θα αντιμετώπιζαν σήμερα τα γνωστά προβλήματα από την ανυπαρξία δασικών χαρτών. Αυτά τα έλεγε ο κ. Δρυς τον Δεκέμβρη του 2003. Όταν παρεδέχθη ο κ. Δρυς ότι ήταν διαλυμένες οι υπηρεσίες του ότι δεν μπορεί να προχωρήσει στην κατάρτιση και προφανώς στην κύρωση δασικών χαρτών η Νέα Δημοκρατία δι΄εμού είχε δηλώσει: Η Νέα Δημοκρατία ψηφίζει την τροπολογία μόνο για ένα λόγο γιατί έτσι αναδεικνύεται η ομολογία της αποτυχίας σας. Αποτύχατε στο δασολόγιο, αποτύχατε στο δασικό κτηματολόγιο, αποτύχατε στους δασικούς χάρτες. Και λέτε έλεος! Δεν μπορούμε να εφαρμόσουμε την πολιτική μας ας διαγράψουμε τα πρόστιμα. Το λέτε αναστολή προστίμου. Έτσι το δεχόμαστε. Όμως σε καμιά περίπτωση δεν δέχεται η Νέα Δημοκρατία τη διαγραφή. Ας καλλιεργούνται φρούδες ελπίδες ότι η επόμενη Κυβέρνηση θα επιλύσει το πρόβλημα. Είμαστε αναγκασμένοι λοιπόν να αποδεχθούμε την τροπολογία γιατί έχει στηριχθεί το σύστημα των προστίμων σε ένα σύστημα διάτρητο και σε ορισμένες περιπτώσεις άδικο. Λέω τα λέει ο κ. Δρυς στη λήξη της θητείας της προηγούμενης Κυβέρνησης όταν ψηφίζει το νόμο για αναστολή επιβολή προστίμων με το σκεπτικό ότι δεν υπάρχουν δασικοί χάρτες.
Στη συνέχεια ψηφίζεται το άρθρο 1 του ίδιου νόμου του 3208/03 το οποίο λέει επί λέξει: Οι κώμες είναι δασική έκταση, εννοεί οι κώμες των δασικών ειδών σε κατακόρυφη προβολή καλύπτουν τουλάχιστον το 25% της έκτασης του εδάφους. Δηλαδή λέει ότι ενώ μέχρι τότε ίσχυε ως κριτήριο το 15%, δηλαδή πάνω από 15% δασοκάλυψη θα εθεωρείτο μια έκταση δασική, αυτό το ανατρέπει και ο νόμος του 2003 ο 3208, κατοχυρώνει ως δασική έκταση αυτή που έχει κάλυψη τουλάχιστον 25% και πάνω. Αμέσως δημιουργείται ζήτημα αν οι δασικοί χάρτες που είχαν καταρτιστεί με βάση το κριτήριο του 15% ισχύουν. Αυτή η διάταξη είχε προσβληθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας και όπως ξέρετε εκκρεμεί η απόφαση μετά την προσφυγή. Υπάρχει λοιπόν αβεβαιότητα ως προς το αν θα παραμείνει ως κριτήριο το 15% που ίσχυε μέχρι το 2003 ή θα αλλάξει και θα γίνει 25% όπως προβλέπει το άρθρο 1 του 3208/03. Αυτή η αβεβαιότητα πλήττει τους πολίτες, η Κυβέρνηση έχοντας υπόψη και πρόσφατες δικαστικές αποφάσεις οι ποίες λένε ότι θα πρέπει να περιμένουμε την κατάρτιση δασικών χαρτών πριν προχωρήσουμε σε κατεδαφίσεις.
Θα διαβάσω κύριε Γείτονα, ακριβώς τι λέει. «Υποχρεώνει το δασάρχη Πεντέλης μέσα σε προθεσμία 3 μηνών και πάντως την επομένη των τελικά παραδοτέων δασικών χαρτών…». Δεν έχουν παραδοθεί. Κρίνοντας λοιπόν ότι οι πολίτες ταλαιπωρούνται γιατί υποχρεούνται να υποστούν τις δικαστικές δαπάνες και να εκδώσουν τέτοια απόφαση, εισηγήθηκε την τροπολογία που ούτε μιλάει για διαδικασία κατεδαφίσεων ούτε μιλάει για νομιμοποίηση αυθαιρέτων, ούτε χαρίζονται πρόστιμα. Ένα πράγμα λέει ότι οι προθεσμίες που προβλέπονται πιο πάνω για την άσκηση των προβλεπόμενων από τη διάταξη αυτή προσφυγών ως και οι προθεσμίες για την άσκηση των ενδίκων μέσων της έφεσης και της αναίρεσης κατά περίπτωση ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας αναστέλλονται μέχρι την κατάρτιση και κύρωση των προβλεπόμενων από τη διάταξη του άρθρου 27 του Ν. 2664/98 δασικών χαρτών. Αυτό λέει. Λέει ότι ο πολίτης είναι σε αβεβαιότητα ως προς τι είναι δασική περιοχή, έκταση, περιμένει τους δασικούς χάρτες και ακριβώς γιατί θα πρέπει να αποφύγουμε τη δικαστική εμπλοκή και επιβάρυνσή του αφού είναι δεδομένο ότι δεν υπάρχουν δασικοί χάρτες και με δεδομένο ότι υπέγραψα τις προδιαγραφές για την κατάρτιση των δασικών χαρτών που είναι η λύση του προβλήματος έφερα και αυτή την τροπολογία.
Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. απεδέχθη την αναστολή επιβολής προστίμων με τη λογική ότι δεν έχουμε δασικούς χάρτες και εμείς εισηγηθήκαμε την αναστολή κατεδαφίσεων όχι ως αναστολή κατεδαφίσεων ότι εμείς χαριζόμαστε και θεωρούμε ότι δεν είναι δασικά αυθαίρετα, αλλά με το να τους παράσχουμε μη αναστολή μέχρις ότου υπάρχει μια βάση πάνω στην οποία θα στηριχθεί η διοίκηση και θα πει ότι κύριε έχεις δασικό αυθαίρετο.
Ρωτάω λοιπόν τους συναδέλφους του ΠΑ.ΣΟ.Κ το 15% ισχύει σήμερα ή το 25%; Πείτε μου να ξέρω. Ποια είναι η βάση πάνω στην οποία επιβάλλεται η κατεδάφιση του δασικού αυθαιρέτου;
Εμείς λοιπόν καταθέσαμε αυτή την τροπολογία γιατί αφορά έσοδα του δημοσίου με την επιβολή προστίμων και αυτό είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Οικονομικών.
Επίσης άκουσα την άποψη του εκπροσώπου του Συνασπισμού ο οποίος μίλησε για ρητή ημερομηνία μέχρι την οποία θα μπορούσε να ισχύει η αναστολή. Παρ΄ ότι υπάρχει πρόβλημα, γιατί δεν ξέρουμε πότε θα βγάλει το Συμβούλιο της Επικρατείας την απόφαση, εννοώ ότι είναι σε εκκρεμότητα η προσφυγή ενώπιων του ΣτΕ και ταυτόχρονα αυτή η απόφαση που αναστέλλει την κατεδάφιση ακριβώς γιατί δεν υπάρχουν δασικοί χάρτες.
Προηγουμένως είχα μιλήσει και με τον κ. Φλωρίδη να του εξηγήσω περί τίνος πρόκειται και ήταν της άποψης ότι θα μπορούσε να συζητήσει το ενδεχόμενο να πάει αυτή η απόφαση στο ΣτΕ, επικαλούμαι μια συνομιλία που κάναμε το πρωί, αν υπάρχει μια οποιαδήποτε πρόταση συναινετικής αντιμετώπισης ενός προβλήματος που δεν αφορά μια περιοχή αλλά ευρύτερα τη χώρα και ουσιαστικά επιβάλλεται στον πολίτη ενώ δεν υπάρχουν δασικοί χάρτες, με ευθύνη της προηγούμενης Κυβέρνησης μέχρι το τέλος της θητείας της και εν συνεχεία με εμπλοκή στο ΣτΕ κατόπιν προσφυγής ως προς την ερμηνεία του άρθρου 1.
Αυτή είναι μια πραγματικότητα και θα παρακαλούσα τους συναδέλφους να σκεφθούμε μία συναινετική λύση. Δεν υπάρχει θέμα, ούτε νομιμοποίησης δασικών αυθαιρέτων, ούτε κατάργηση προστίμων. Υπάρχει μια διαδικασία απλώς αναστολής προθεσμιών για τις προσφυγές και τις εφέσεις. Εάν επιτύχουμε μια συναίνεση θα ήταν η καλύτερη λύση.
Εάν δεν επιτύχουμε συναίνεση η Κυβέρνηση θα αποσύρει την τροπολογία και θα τη φέρει αργότερα εάν επιτευχθεί σε ένα βάθος χρόνου μία συναινετική ρύθμιση που να καλύπτει όλους. Και σας λέω αυτό διότι δεν μπήκε η Κυβέρνηση στην ουσία της διατάξεως. Είπε απλώς, εφόσον δεν υπάρχουν δασικοί χάρτες και εφόσον το δικαστήριο είπε ότι θα πρέπει να κατατεθούν οι δασικοί χάρτες προ της λήψης αποφάσεως, για να μην υποβάλλεται ο κάθε πολίτης στα έξοδα τα δικαστικά να πηγαίνει στο δικαστήριο στο Πρωτοδικείο να ζητά αναστολή, με βάση τις δύο αποφάσεις του Διοικητικού Πρωτοδικείου Πειραιά, να βρούμε μία λύση.
Εάν εσείς συμφωνήσετε με μία συναινετική λύση, είτε ενός χρονοδιαγράμματος, είτε αναφορά στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπως μου είπε ο κύριος Φλωρίδης, να το αντιμετωπίσουμε πάλι. Εάν δεν υπάρξει τέτοια λύση, θα αποσύρουμε την τροπολογία και θα έχετε ευθύνες. Διότι υποβάλλετε τους πολίτες σε ταλαιπωρία, όταν οι ίδιοι παραδέχεστε το Δεκέμβριο του 2003 ότι λόγω διάλυσης των υπηρεσιών σας, δεν είχαν καταρτιστεί οι δασικοί χάρτες. Γιατί συνέχεια της δικής μας Κυβέρνησης, προφανώς υπάρχει αβεβαιότητα της ερμηνείας και της εννοίας στο άρθρο 1 της δασικής έκτασης αν είναι 15% ή 25% μέχρις ότου αποφασίσει το Συμβούλιο της Επικρατείας του οποίου θα σεβαστούμε την απόφαση. Δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε τα κριτήρια με βάση τα οποία θα καθοριστούν οι βασικές εκτάσεις. Γι΄ αυτό το λόγο θα περιμένουμε, μήπως υπάρξει μια συναινετική πρόταση. Εάν δεν υπάρξει, επαναλαμβάνω, ότι θα αποσύρουμε την τροπολογία με την ελπίδα ότι το προσεχές άμεσο διάστημα μπορεί να βρεθεί μία λύση. Να αξιοποιήσουμε την εμπειρία συναρμόδιων Υπουργείων και του ΥΠΕΧΩΔΕ και του Δικαιοσύνης ενδεχομένως, αλλά πάντα στο πνεύμα της συναινετικής λύσης. Δεν θέλω σε καμιά περίπτωση να παρεξηγηθεί η κυβερνητική πρωτοβουλία να μην υποβληθούν σε δικαστικά έξοδα κάποιοι πολίτες που θα κέρδιζαν τις δίκες και να φανεί ότι εμείς πάμε να νομιμοποιήσουμε δασικά αυθαίρετα. Η ευθύνη είναι ακέραια στο παρελθόν. Αυτό αφορά την μέχρι το 2003 περίοδο. Οφείλουμε να αναμένουμε την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας το οποίο θα μας πει καθοριστικά αν ισχύει το άρθρο 1, αν θα πάρουμε ως κριτήριο δασοκάλυψη το 25% ή το 15% και να προχωρήσουμε εν συνεχεία. Εγώ περιμένων από το ΠΑ.ΣΟ.Κ και από τα άλλα κόμματα εάν υπάρχει οποιαδήποτε συναινετική πρόταση να την φέρουν. Αν δεν υπάρξει αυτή η πρόταση να αποσύρουμε την τροπολογία και θα το αφήσουμε για να το ξανασυζητήσουμε με τους εκπροσώπους των κομμάτων.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΑΣΙΑΚΟΣ: Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεν πρόκειται για τροπολογία ουσιαστικής παρέμβασης στη νομοθεσία που ισχύει για την προστασία των δασών και των δασικών εκτάσεων. Είναι προφανές ότι παραμένει η νομοθεσία ως έχει και ότι η Κυβέρνηση θέλει να βρει μια φόρμουλα συναινετική, αν υπάρχει, να αντιμετωπίσει το εξής παράδειγμα : Κάποιος έχει ποσοστό δασοκάλυψης στη δική του έκταση 18%. Με την προηγούμενη νομοθεσία η έκταση αυτή ήταν δασικά αυθαίρετη. Με την ισχύ του άρθρου 1 του Δεκεμβρίου του 2003, του ν. 3208, προσδιορίστηκε και επανακαθορίστηκε ο ορισμός της έννοιας του δάσους. Και εκεί είναι ρητή η διάταξη ότι δεν ισχύει το 15% δασοκάλυψη, αλλά ισχύει το 25% δασοκάλυψη, πάνω από το οποίο μία έκταση θεωρείται δασική. Δηλαδή στο συγκεκριμένο παράδειγμα ένας πολίτης που έχει χτίσει σε μια έκταση που είναι στο 18% δασοκάλυψης, ήταν αυθαίρετος προ της ισχύς του νόμου του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και δεν είναι αυθαίρετος μετά την ισχύ αυτού του νόμου που ισχύει και σήμερα. Αυτός λοιπόν ο πολίτης ταλαιπωρείται υποχρεούμενος πλέον να προσφύγει στα δικαστήρια, να πάρει την ευνοϊκή γι’ αυτόν απόφαση από τις αποφάσεις τις οποίες σας διάβασα, δηλαδή της αναστολής οποιασδήποτε κύρωσης, κατεδάφισης ή της δικής σας διάταξης του ίδιου νόμου που λέει ότι δεν υπάρχουν πρόστιμα, μέχρις ότου καταρτιστούν οι δασικοί χάρτες. Αυτή την περίπτωση πάμε να λύσουμε. Αυτήν την περίπτωση πάμε να λύσουμε, δηλαδή, να μη γίνει μια αδικία σε βάρος κάποιου πολίτη, που ενώ ήταν δασικώς αυθαίρετος προ της ισχύος του νόμου 3208/2003, δεν είναι δασικώς αυθαίρετος μετά την ισχύ του άρθρου 1 του νόμου 3208/2003. Αυτός ο πολίτης να μην ταλαιπωρείται επιπροσθέτως υποβαλλόμενος σε δικαστικές δαπάνες και σε απώλεια χρόνου, εφόσον μιλάμε για προσφυγή στα δικαστήρια.
Αυτή, λοιπόν, η απόλυτα διαδικαστική ρύθμιση δεν έχει καμία απολύτως σχέση με την ουσία της προστασίας των δασών. Πάει να άρει αδικίες ή ταλαιπωρία που θα υφίστανται κάποιοι πολίτες, όπως πολύ εύγλωττα είπαν όχι μόνο οι Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας αλλά και οι βουλευτές του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και ομολογώ και ο εκπρόσωπος του Συνασπισμού, που ενώ έχουν δίκιο, δεν μπορούν να θεμελιώσουν το δικαίωμά τους να μην προχωρήσουν σε κατεδάφιση.
Με δεδομένο ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε πρώτη αυτή εισηγηθεί την αναστολή της επιβολής προστίμων σε αυτές τις περιπτώσεις, ήρθαμε ουσιαστικά να επεκτείνουμε αυτήν την ρύθμιση και στις υπόλοιπες περιπτώσεις, εν όψει της κατάρτισης των δασικών χαρτών.
Τώρα ως προς τις ευθύνες, η προηγούμενη κυβέρνηση ομολόγησε δια στόματος του κυρίου Δρυ στην ομιλία του το Δεκέμβριο του 2003 ότι λόγω δικών της λαθών, παραλείψεων και ανικανότητας των υπηρεσιών της – αναφέραμε συγκεκριμένα τι είπε- δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί η δημόσια υπηρεσία στο καθήκον της. Είπε ο κ. Δρύς: «Θέλω να πω δημοσίως ότι κάνω την αυτοκριτική μου ως Υπουργός και ζητώ συγγνώμη από τους πολίτες. Αν η υπηρεσία είχε εκτελέσει το καθήκον της, πολλές χιλιάδες συμπολιτών μας δεν θα είχαν σήμερα να αντιμετωπίσουν τα γνωστά προβλήματα από την ανυπαρξία δασικών χαρτών».
Σ’ αυτό το υπαρκτό πρόβλημα του Δεκεμβρίου του 2003 προστέθηκε η νέα εξέλιξη του άρθρου 1 του νόμου 3208/2003, η οποία είχε προσβληθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας, στο οποίο εκκρεμεί η συζήτηση και δεν έχει εκδοθεί η απόφαση. Εμείς, λοιπόν, από την ψήφιση του νόμου του 2003 μέχρι σήμερα δεν μπορούμε πρακτικά –και ας εισηγηθεί κάποιος τι μπορούμε να κάνουμε- να προωθήσουμε την κατάρτιση και την κύρωση δασικών χαρτών.
Εγώ δεν απολογούμαι σε κανέναν γιατί δεν υπάρχουν δασικοί χάρτες, διότι κύριε Φλωρίδη και κύριε Γείτονα, που ξέρετε περισσότερο τα θέματα, αφού έχετε διατελέσει Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, δεν έχω δικαίωμα να παρεκκλίνω από την όποια απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας ως προς τη αντισυνταγματικότητα ή μη του άρθρου 1 και περιμένω απλά την απόφαση. Δεν μπορώ εγώ να προωθήσω δασικούς χάρτες.
Δεν υπάρχει καμία ευθύνη, κύριε Φλωρίδη, αντίστοιχη εκείνης του κυρίου Δρύ, που με δική του υπαιτιότητα τότε δε προχωρούσε τους δασικούς χάρτες. Θα ήταν αυθαιρεσία να προχωρήσουμε τους δασικούς χάρτες μη γνωρίζοντας τελεσίδικα, εάν ο προορισμός της δασικής εκτάσεως είναι στο 15% που ίσχυε μέχρι το Δεκέμβριο του 2003 ή στο 25% που ισχύει με την αίρεση της εγκλίσεως από το Συμβούλιο της Επικρατείας μετά τον Δεκέμβριο του 2003. Αυτή, λοιπόν, η αβεβαιότητα οδηγεί σε ταλαιπωρία τους πολίτες.
Εγώ άκουσα τις ομιλίες των εκπροσώπων των κομμάτων. Άκουσα την εισήγηση του εκπροσώπου του Συνασπισμού κυρίου Δραγασάκη, ο οποίος μίλησε για ενδελεχέστερη μελέτη με τη συνεργασία των εκπροσώπων, την πρότασή του να υπάρχει μια καταληκτική προθεσμία και την καταγράφω. Άκουσα τον κύριο Λιντζέρη, ο οποίος μίλησε για την ανάγκη τροποποίησης της υφιστάμενης νομοθεσίας στο διαδικαστικό της μέρος –και συμφωνώ σ’ αυτό. Άκουσα τον κύριο Φλωρίδη, ο οποίος παραδέχτηκε ότι υπάρχουν προβλήματα εφαρμογής, αλλά φοβάται τη διόγκωση και τη διεύρυνση της εφαρμογής.
Εγώ του αντιτείνω τα εξής: Σήμερα δεν μπορεί να χτίσει κάποιος, όταν υπάρχει αβεβαιότητα και χωρίς να περάσουμε την τροπολογία; Απλώς χτίζει και ταλαιπωρείται πηγαίνοντας στο δικαστήριο. Αυτή είναι η διαφορά. Το μόνο που συζητάμε, είναι να μη ταλαιπωρείται στο δικαστήριο με δεδομένες τις αποφάσεις, οι οποίες μιλούν για αναστολή λήψης αποφάσεως μέχρις ότου οριστικοποιηθούν οι δασικοί χάρτες. Αυτή είναι όλη η ιστορία.
Ακούω, λοιπόν, τους εκπροσώπους και τον Εκπρόσωπο της Νέας Δημοκρατίας. Θεωρώ ότι υπάρχει περιθώριο συζητήσεως. Το επόμενο προσεχές διάστημα θα συζητήσουμε εάν υπάρχει κοινός τόπος για να επιλύσουμε αυτό το συγκεκριμένο πρόβλημα, χωρίς καμία παρέμβαση, χωρίς καμία τροποποίηση υφιστάμενων διατάξεων προστασίας των δασών και του δασικού περιβάλλοντος, χωρίς καμία εμπλοκή ούτε στον ορισμό ούτε σε τίποτε, διότι θα περιμένουμε το Συμβούλιο της Επικρατείας σε συνεργασία και με τους συναρμόδιους φορείς.
Αναφερθήκατε και στο κύριο Σουφλιά και στον κύριο Παπαληγούρα. Δεν μπήκαμε σε θέματα ουσίας της προστασίας των δασών, κύριε Φλωρίδη. Δεν μπήκαμε σε τέτοια θέματα, απλώς παρατείναμε κάποιες προθεσμίες για να μην ταλαιπωρείται ο πολίτης.
Εάν, λοιπόν, βρεθεί τις προσεχείς βδομάδες ή το προσεχές διάστημα ένα κείμενο, μία ρύθμιση συναινετική, θα την επαναφέρουμε. Έως τότε, αποσύρουμε την τροπολογία –είναι αυτονόητο- γιατί, κύριε Πρόεδρε, ξέρετε κάτι; Ο Συνασπισμός είπε κάποια πράγματα. Ο κύριος Φλωρίδης είπε κάποια άλλα. Ο κύριος Λιντζέρης είπε κάποια άλλα. Δεν υπάρχει και μία σταθερή σχέση από την πλευρά του ΠΑ.ΣΟ.Κ ως προς αυτό. Εγώ καλόπιστα λέω ότι περιμένω μια διαμόρφωση πρότασης που να μπορεί να αποτελέσει ένα έναυσμα για μία τροπολογία στο μέλλον. Εάν υπάρξει, θα τη φέρω. Εάν υπάρξει είναι προφανές ότι μένουμε στην απόσυρση της τροπολογίας και περαιτέρω συζήτηση περιττεύει.
Ευχαριστώ.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΑΣΙΑΚΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να κάνω μία δήλωση. Θεωρώ θετικό ότι οι εκπρόσωποι των κομμάτων αναγνωρίζουν την ύπαρξη προβλήματος και αποδέχονται τη δυνατότητα εξεύρεσης μίας συναινετικής λύσης, εάν υπάρχει στο προσεχές μέλλον. Κυρίως νομίζω ότι κατάλαβαν ότι δεν υπάρχει καμία παρέμβαση σε θέματα προστασίας των δασών και των δασικών εκτάσεων. Υπάρχει μια πρωτοβουλία διεκπεραίωσης μιας δικαστικής και διαδικαστικής διαδικασίας, η οποία πάσχει.
Από εκεί και πέρα, κύριε Φλωρίδη και κύριοι συνάδελφοι, η Βουλή είναι χώρος διαλόγου. Δεν νομίζω να αυτοαναιρείσθε, λέγοντας ότι όλη αυτή η κουβέντα που γίνεται εδώ στη Βουλή δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα. Προφανώς, ακούμε τις προτάσεις των εκπροσώπων των κομμάτων και των φορέων και είμαστε ανοικτοί σε διάλογο. Η Κυβέρνηση δεν νομοθετεί από καθ’ έδρας σώνει και καλά ότι μια διάταξη που έφερε, πρέπει να τη περάσει.
Εκείνο που έχει σημασία, είναι ότι διαμορφώνεται πλέον μια προβληματική, ένας προβληματισμός για να επιτύχουμε τη συναινετική ρύθμιση, εάν το επιτύχουμε αυτό, ώστε να δώσουμε λύση στο υπαρκτό πρόβλημα της ταλαιπωρίας των πολιτών, ενώπιον των δικαστηρίων. Καμία άλλη ερμηνεία δεν ισχύει.
Παραμένουμε στην αυστηρή προστασία των δασών και των δασικών εκτάσεων. Αποδεχόμαστε τις αποφάσεις των δικαστηρίων, όπως αυτές που σας ανέφερα πριν και πολύ περισσότερο του Συμβουλίου της Επικρατείας, το οποίο τελεσίδικα θα καθορίσει την έννοια του δάσους και της δασικής έκτασης, με βάση την προσφυγή που έχει κατατεθεί για το άρθρο 1 του ν. 3208/2003.
Ευχαριστώ.