ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ

ΓΡΙΠΗ ΠΤΗΝΩΝ

Απόσπασμα από «Μέτρα, Πρωτοβουλίες, Δράσεις και Πολιτικές 42 μηνών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης&Τροφίμων 2004-2007», σελ.31-33: “Ελήφθησαν άμεσα τα προβλεπόμενα μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισης της γρίπης των πτηνών (2005-2006), του Σχεδίου Επείγουσας Επέμβασης του Νοεμβρίου 2004, που έχει εγκριθεί από την Ε.Ε. και ισχύει σε όλες τις κοινοτικές χώρες. Παρακολουθούσαμε πάντα σε συνεργασία και συμφωνία με τα αρμόδια όργανα της Ε.Ε. την κατάσταση, ενώ όλοι οι αρμόδιοι φορείς και κυρίως οι Νομαρχιακές Κτηνιατρικές Υπηρεσίες ήταν προετοιμασμένες για κάθε ενδεχόμενο. Με μέριμνα του Υπουργείου μας και σε συνεργασία με τα Υπουργεία Άμυνας, Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομίας και Οικονομικών και Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης αυξήθηκε σημαντικά το προσωπικό με πρόσθετους κτηνιάτρους και ζωοτέχνες, ενισχύθηκαν τα μέσα και υλικά, καθώς και οι οικονομικοί πόροι τους. Εφαρμόσθηκαν δε γενικά τα προβλεπόμενα μέτρα.

Ο χειρισμός αυτός είχε ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να δεχθεί τα εύσημα από την Ε.Ε. (Επιτροπή και Προεδρία, καθώς και από την Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων), καθώς και από τις ΗΠΑ (Υφυπουργός Εξωτερικών) και τον Καναδά για τον τρόπο προετοιμασίας, πρόληψης και αντιμετώπισης της γρίπης των πτηνών.

Πραγματοποιήθηκε, με καταχωρήσεις στον Αθηναϊκό και Επαρχιακό Τύπο, ενημερωτική καμπάνια, με σκοπό την ενημέρωση των πολιτών για θέματα σχετικά με τη γρίπη των πτηνών και τους κανόνες βιοασφάλειας που πρέπει να εφαρμόζονται σύμφωνα με τις εντολές των Δ/νσεων Κτηνιατρικής των Ν.Α. υπό την κεντρική εποπτεία του ΥΠΑΑΤ. Για τον ίδιο σκοπό, με την ευγενική συνεργασία του κ.Αλέκου Φασιανού, προχωρήσαμε στην εκτύπωση 2.400.000 ενημρωτικών φυλλαδίων με τίτλο “Να προστατεύσουμε τα πτηνά και τον άνθρωπο”.  Ταυτόχρονα προβλήθηκαν ειδικές ενημερωτικές εκπομπές και μηνύματα. Διανεμήθηκε, μέσω 24 κυριακάτικων εφημερίδων πανελλήνιας κυκλοφορίας, ειδικό τετρασέλιδο έντυπο, με αντικείμενο την ενημέρωση των Ελλήνων καταναλωτών για τις συνθήκες υγιεινής και ελέγχου προϊόντων πουλερικών και αυγών των Ελλήνων παραγωγών.

Δεν παρατηρήθηκε κανένα περιστατικό της γρίπης των πτηνών στη χώρα μας σε οικόσιτο ή άγριο πτηνό, μετά την ορθή εφαρμογή των απαραίτητων προληπτικών μέτρων βιοασφάλειας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την ομαλοποίηση της κατάστασης που είχε διαμορφωθεί στον πρωτογενή τομέα, στη μεταποίηση και εμπορία των προϊόντων του κλάδου της ελληνικής πτηνοτροφίας.”

Σε αντίθεση με την Ελλάδα, κρούσματα της γρίπης των πτηνών σημειώθηκαν σε πολλές χώρες (και γειτονικές), μεταξύ των οποίων, η Ιταλία, Αλβανία, Αίγυπτος, Τουρκία, ΠΓΔΜ, Ισραήλ, Βρετανία, Γερμανία, Γαλλία, Ρουμανία, Κροατία, Σουηδία, Κίνα, Ρωσία, Ισπανία, Ουγγαρία, Σλοβενία, Δανία, Πολωνία, Σλοβακία, Τσεχία, Αυστρία, κλπ.

Σημειώνεται ότι, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης κ.Βαγγέλης Μπασιάκος μετείχε σε σειρά περιοδειών (βλ. π.χ. Δελτία Τύπου 19.01.2006, 22.01.2006), ως επικεφαλής Κυβερνητικού κλιμακίου, και συσκέψεων, με συμμετοχή υπηρεσιακών παραγόντων και τοπικών αιρετών εκπροσώπων, στους Νομούς, μεταξύ άλλων, Δωδεκανήσου, Σάμου, Χίου, Λέσβου, Ροδόπης, Δράμας, Θεσσαλονίκης και Κοζάνης, με θέματα την πληρότητα του προσωπικού και των μέτρων καθώς και τον συντονισμό της δράσης για την πρόληψη και αντιμετώπιση της γρίπης των πτηνών.

ΖΑΧΑΡΗ

Το Νοέμβριο του 2005, το Συμβούλιο των Υπουργών Γεωργίας, αποφάσισε, με ειδική πλειοψηφία (καταψήφισαν η Ελλάδα και η Πολωνία) την αναθεώρηση της Κοινής Οργάνωσης Αγοράς (ΚΟΑ) της ζάχαρης, με κύρια σημεία τη σημαντική μείωση (35%) των θεσμικών τιμών για τη ζάχαρη και τα τεύτλα, τη δημιουργία ταμείου αναδιάρθρωσης και άλλα συμπληρωματικά μέτρα.

Στο πλαίσιο του Συμβουλίου, ο Υπουργός κ. Μπασιάκος είχε συνεργασία και διαβουλεύσεις με 10 ομολόγους του (Ιταλίας, Ισπανίας, Πορτογαλίας, Φινλανδίας, Ιρλανδίας, Λετονίας, Λιθουανίας, Πολωνίας, Ουγγαρίας, Σλοβενίας) οι οποίοι ήταν αντίθετοι στην πρόταση της Επιτροπής για την μεταρρύθμιση της ΚΟΑ ζάχαρης και διατηρούσαν ένα συνεκτικό μέτωπο συσπείρωσης. Οι πιο πάνω 11 Υπουργοί που με τις ψήφους τους αποτελούσαν ισχυρή αναστέλλουσα μειοψηφία, υπέγραψαν ένα χρόνο πριν (22 Νοεμβρίου 2004), κοινή επιστολή προς την Επίτροπο Γεωργίας Mariann Fischer Böel, την οποία καλούσαν να αναπροσαρμόσει την πρότασή της.

Ο Υπουργός κ. Μπασιάκος χαρακτήρισε την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής απαράδεκτη και ζήτησε από το Συμβούλιο τη θέσπιση υψηλότερων τιμών για τα ζαχαρότευτλα και τη ζάχαρη, την πλήρη στήριξη των τευτλοπαραγωγών για τις επιπτώσεις που θα προέκυπταν από την εφαρμογή του νέου καθεστώτος και τη θέσπιση μιας μακράς μεταβατικής περιόδου για την προσαρμογή στις νέες συνθήκες, τόσο των τευτλοπαραγωγών μας, όσο και της βιομηχανίας, με την παροχή επιπλέον επαρκών πόρων και εισοδηματικών ενισχύσεων από τον Κοινοτικό Προϋπολογισμό.

Η χώρα μας σε όλα τα στάδια της διαδικασίας είχε αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, σε συνεργασία με τους εκπροσώπους των αγροτών  (ΠΑΣΕΓΕΣ, ΓΕΣΑΣΕ, ΣΥΔΑΣΕ) καθώς  και την Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης, με τους οποίους το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων είχε καθημερινή επικοινωνία και με τους οποίους συνδιαμόρφωσε την τελική του θέση, που συνίστατο στην απόρριψη των δυσμενών Κοινοτικών προτάσεων (π.χ. καταψήφιση αν η μείωση των θεσμικών τιμών για τη ζάχαρη και τα τεύτλα υπερβαίνει το 25%, όπως τελικά έγινε). Η συντονισμένη πίεση που ασκήθηκε, κυρίως όμως τα ισχυρά επιχειρήματα της Ελληνικής πλευράς, που ανάγλυφα αναδείκνυαν τη στενή σχέση τευτλοκαλλιέργειας και περιφερειακής ανάπτυξης, οδήγησαν τελικά στη βελτίωση των αρχικών κοινοτικών προτάσεων. Τα επιχειρήματα αυτά, επιστημονικά και πολιτικά αδιαμφισβήτητα, αναπτύχθηκαν τόσο στις διαχειριστκές επιτροπές και στα high level groups για τον τομέα της «ζάχαρη-τεύτλα», όσο, κυρίως, στα Συμβούλια των Υπουργών Γεωργίας που προηγήθηκαν της απόφασης. Η χώρα μας αρνήθηκε, περισσότερο από κάθε άλλη χώρα μέχρι τέλους, ακόμη και τις τελικές προτάσεις που δημιουργούσαν πολλές δυσκολίες προσαρμογής της τευτλοκαλλιέργειας και της Βιομηχανίας Ζάχαρης

Η απόφαση της χώρας μας να καταψηφίσει την συμφωνία, κατά τρόπο πρωτόγνωρο για μια μικρή χώρα, όπως η Ελλάδα, ήταν τεχνοκρατικά και πολιτικά σωστή. Τα αποτελέσματα που ακολούθησαν τη μεταρρύθμιση δικαιώνουν την απόφαση της τότε Κυβέρνησης και του τότε Υπουργού Γεωργίας Ευάγγελου Μπασιάκου να καταψηφίσει τη μεταρρύθμιση του τομέα (μαζί με την Πολωνία) παρά τις πιέσεις της Commission και τις μικρές βελτιώσεις που υποσχόταν η τότε Επίτροπος Γεωργίας Mariann Fischer Böel, που ήθελε ομόφωνη απόφαση.

  • Με την ένταξή της στο Κοινοτικό πρόγραμμα αναδιάρθρωσης (Κανονισμός ΕΚ 320/2006 του Συμβουλίου) η Ε.Β.Ζ. κρίθηκε επιλέξιμη από την εμπορική περίοδο 2007/2008 (δεύτερη περίοδος ισχύος των τότε νέων μέτρων) για τη βασική ενίσχυση ύψους 86,9 εκατ. ευρώ, από την οποία το 83% χορηγήθηκε στην εταιρεία (72 εκατ. ευρώ) και το 17% (14,9 εκατ. ευρώ) στους τευτλοπαραγωγούς που εγκατέλειψαν την καλλιέργεια και στους χειριστές των μηχανημάτων της τευτλοκαλλιέργειας (στους τελευταίους λόγω της ζημίας που υπέστησαν από το κλείσιμο των εργοστασίων).
  • Μόλις η Ε.Β.Ζ. εντάχθηκε στο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης, ενεργοποιήθηκε και ένα πακέτο κοινοτικών ενισχύσεων προς τους τευτλοπαραγωγούς. Μάλιστα, το Σεπτέμβριο του 2007 με την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΚ) 320/2006 από το Συμβούλιο, χορηγήθηκε στους τευτλοπαραγωγούς από την εμπορική περίοδο 2008/2009 πρόσθετο ποσό ενίσχυσης 237,5 ευρώ/τόνο αποποιούμενης ποσόστωσης ζάχαρης. Με την τροποποίηση αυτή, αποτέλεσμα και της ισχύος των επιχειρημάτων που είχε καταθέσει η χώρα μας καταψηφίζοντας την πρόταση της Επιτροπής, εισέρευσαν στην Ελλάδα 25 εκατ. ευρώ επιπλέον(συνολικά 112 εκατ. ευρώ αντί των 87 εκατ. που είχαν αποφασισθεί με την αναθεώρηση του τομέα) που διατέθηκαν αποκλειστικά για την ενίσχυση των τευτλοπαραγωγών. Λόγω της αναδρομικότητας του μέτρου συμπεριελήφθη και η χώρα μας στα νέα δεδομένα, με αποτέλεσμα να τριπλασιασθεί η αρχικώς αποφασισθείσα ενίσχυση για τους τευτλοπαραγωγούς που σταμάτησαν την καλλιέργεια (των περιοχών Λάρισας και Ξάνθης), που από 13,3 εκατ. ευρώ έφτασαν τα 38,5 εκατ. ευρώ. Επίσης, εξαιτίας του γεγονότος ότι το ποσοστό αποποίησης της εθνικής μας ποσόστωσης έφτασε το 50%, ήταν αυξημένα τα επιπλέον ποσά για τους τευτλοπαραγωγούς που εγκατέλειψαν την καλλιέργεια, όπως προβλεπόταν από την αρχική συμφωνία, ενώ για τον ίδιο λόγο χορηγήθηκε δεσμευμένη ενίσχυση στους παραγωγούς που συνέχισαν την τευτλοκαλλιέργεια.

Permanent link to this article: https://www.ebassiakos.gr/?page_id=4541

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann